Общинска избирателна комисия Гурково


РЕШЕНИЕ
№ 99 - МИ
Гурково, 19.10.2023

ОТНОСНО: Постъпил Сигнал-жалба вх.№80 от 17.10.2023 год. от Общинските структури в Гурково и Николаево на „ПП ГЕРБ”, ”ПП Българска Социалистическа Партия”, ”ПП Продължаваме промяната”, ”Коалиция демократична България”, ”ПП Възраждане”, ”ПП Има Такъв Народ” и „ПП ВМРО”

       В Общинска Избирателна Комисия Гурково е постъпил Сигнал-жалба вх.№80 от 17.10.2023 год. от Общинските структури в Гурково и Николаево на„ПП ГЕРБ”, ”ПП Българска Социалистическа Партия”, ”ПП Продължаваме промяната”, ”Коалиция демократична България”, ”ПП Възраждане”, ”ПП Има Такъв Народ” и „ПП ВМРО” в който се твърди, че „изпълняващата длъжността Кмет на Община Гурково - зам.кмет Тотка Петкова използва служебното си положение и активно пропагандира в социалните мрежи в полза на единият кандидат за поста в Община Гурково;”

       Приложен е и доказателствен материал, под формата на разпечатки от страница в социалните мрежи. Общинска избирателна комисия Гурково се призовава да „извърши необходимите действия и фактически провери твърденията за грубо погазване на Изборния закон и нарушителят бъде санкциониран.”

       В тази връзка, съгласно чл.87, ал.1, т.22 от ИК, ОИК разглежда всички жалби и сигнали за нарушения на изборния процес в съответствие с правомощията, като нарушенията на изборния процес са изброени в Глава дванадесета „Правила за провеждане на предизборната кампания”, Раздел II. „Предизборна агитация” от Изборния кодекс.

       Съгласно разпоредбата на чл.181, ал.1 от ИК, гражданите, партиите, коалициите, инициативните комитети, кандидатите и застъпниците имат свобода на изразяване и на предизборна агитация в устна и писмена форма на предизборни събрания, както и чрез доставчиците на медийни услуги.

 

       Легално определение за понятието "Предизборна агитация" се съдържат в разпоредбата на §1, т.15 от ДР на ИК. Съгласно това определение "Предизборна агитация" е призив за подкрепа или за неподкрепа на кандидат, партия, коалиция или инициативен комитет при участие в избори.        

 

       Във връзка с наведеното в Сигнал-жалба вх.№80 от 17.10.2023 год., твърдение, че „изпълняващата длъжността Кмет на Община Гурково - зам.кмет Тотка Петкова използва служебното си положение и активно пропагандира в социалните мрежи в полза на единият кандидат за поста в Община Гурково;”, ОИК Гурково след извършена  проверка, установи и закрепи в Констативен протокол от 19.10.2023 год. следните факти:

 

I.При извършената проверка на 18.10.2023 г. в 18.45 (след влизане в сила на Решение №98-МИ от 18.10.2023г.) се установи, че:

  1. В социалната мрежа Фейсбук на електронният адрес посочен в Решение №98-МИ от 18.10.2023г., действително е налице страница именована „ИСТИНАТА за Гурково”, публичната група е от 4 000 човека и че модератор на страницата е лице с профил „Totka Petkova”.
  2. В социалната мрежа Фейсбук на електронният адрес посочен в Решение №98-МИ от 18.10.2023г., действително е налице профил на „Totka Petkova”, като профилната снимка на лицето е идентична с лицето на г-жа Тотка Петкова, публикувана в страницата на Община Гурково. Идентична е информацията както във Фейсбук профила на „Totka Petkova”, така и в сайта на Община Гурково, относно Тотка Петкова, като Заместник Кмет „Хуманитарни дейности”, както и че същата е завършила висше образование в ПУ „Паисий Хилендарски”.
  3. Действително на Фейсбук профила на „Totka Petkova”, на елктронният адрес посочен в Решение №98-МИ от 18.10.2023г. е налице видеоклип, след прегледа на който се установяви, че съдържа предизборен плакат с надпис „Мариан Цонев Кандидат за кмет на община Гурково”, послание „С грижа за бъдещето”, в горния десен ъгъл с квадратно поле и номер 14 на бюлетина, а под него надпис „Местни избори 29.10.2023г.”, в горния ляв ъгъл е налице цветно изображения на лого „Граждани за общината”, а в долния край на плаката надпис с главни букви „Купуването и продаването на гласове е престъпление” В отговор на т.5 от Решение №98-МИ от 18.10.2023г. на ОИК Гурково, се установи, че този предизборен плакат не съдържа един от задължителните реквизити на чл.183, ал.1, изр.2 от ИК, а именно от чие име се издава агитационният материал. Всички установени по-горе факти се документираха със снимков материал, който е неразделна част от протокола.

 

II.При повторно извършена проверка на горните факти и обстоятелства на 19.10.2023 год. в 12.10 ч. се установи, че на посочените в Решение №98-МИ от 18.10.2023г. електронни адреси са налице промени, както следва:

 

  1. В социалната мрежа Фейсбук на електронният адрес посочен в Решение №98-МИ от 18.10.2023г., действително е налице страница именована „ИСТИНАТА за Гурково”, като публичната група е от 4 000 човека, но е заличен като модератор на групата профила „Totka Petkova”.
  2. Във Фейсбук профила на „Totka Petkova”, на елктронният адрес посочен в Решение №98-МИ от 18.10.2023г., липсва видеоклип съдържащ предизборният плакат с надпис „Мариан Цонев Кандидат за кмет на община Гурково”, като се изписва съобщението, че „Това съдържание не е достъпно в момента” и като възможна причина е „че собственикът го е изтрил.”

 

       Във връзка с твърдението, че „изпълняващата длъжността Кмет на Община Гурково - зам.кмет Тотка Петкова използва служебното си положение и активно пропагандира в социалните мрежи в полза на единият кандидат за поста в Община Гурково;”, следва да се отбележи, че идентифицирането на едно лице може да бъде осъществено и с неговите физически признаци, като съвсем логично е да се асоциира идентификацията на лицето със заеманата длъжност или друго служебно качество. Лицата, изпълняващи държавно-властнически функции, участвайки и заемайки различни позиции в структурите на органите, нормативноустановени и като органи на изпълнителна власт, придобиват и допълнителните отговорности от морален характер да съобразяват изразяването си и заеманите позиции, включително и изразяването на политическите си възгледи именно с хипотетичната възможност да се направи привръзка между личността и служебното качество.

 

       В разпоредбата на чл.183, ал.4 от ИК се въвежда забрана за предизборна агитация в нарушение на добрите нрави. Поначало моралните принципи и норми, установени в обществото, не са предмет на правно регулиране. Обичайно нормативните актове не ги дефинират, а директно препращат към тях. Нито Конституцията, нито отделните закони дефинират "добрите нрави", тъй като се отнася за типично понятие на морала и етиката, установени в обществото, но въздигнати в правна норма и тяхното спазване се санкционира в определени хипотези.

       В понятието „добрите нрави“ попадат тези правила и норми, които бранят принципи и ценности, чието зачитане е в интерес на обществените отношения като цяло. Нарушаването на тези принципи и ценности следва да се приеме,  че е налице в случая с понятието добрите нрави по чл.183, ал.4 ИК.

 

      Във връзка с гореизложеното, дори хипотетично да се приеме, че във връзка с констатираното нарушение на чл.183, ал.1, изр.2 от ИК, а именно от чие име се издава агитационният материал представляващ предизборен плакат с надпис „Мариан Цонев Кандидат за кмет на община Гурково”, то в раздела от Изборният кодекс, ”Нарушение на забраните за предизборна агитация”, чл.480, ал.2 изрично е посочено при нарушение на кои норми следва санкция, като са посочени ред разпоредби, включително  и на чл.183, ал.2, но изрично не е посочена нормата на чл.183, ал.1 от ИК

 

Общинска избирателна комисия Гурково, като извърши съвкупна преценка на събраните доказателства, приема от фактическа страна, че към настоящия момент твърдените от подателите на Сигнал-жалба вх.№80 от 17.10.2023 год., обстоятелства не са налице.

 

Предвид изложеното и на основание чл.87, ал.1, т.22 от ИК, във връзка с чл.183, ал.1, изр.2 и §1, т.15 от ДР на ИК и чл.183, ал.4 от ИК, ОИК Гурково,

Р Е Ш И :

Не констатира извършени нарушения на чл.183, ал.1, изр.2 и чл.183, ал.4 от Изборния кодекс.

Указва на всички политически партии и коалиции, на техните представители и кандидати по време на предизборната си кампания и при провеждане на изборите да спазват разпоредбите на Изборния кодекс и свързаните с него нормативни актове.  

 

На основание чл.88, ал.1 от Изборният кодекс, решението може да бъде оспорено в тридневен срок от обявяването му пред Централната избирателна комисия.

 

Председател: Георги Стоянов Георгиев

Секретар: Дияна Пенчева Петрова

* Публикувано на 19.10.2023 в 17:57 часа

Календар

  • ПонВтСрЧетПетСъбНед
    12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031 

Решения

  • № 148-МИ / 11.11.2023

    относно: Предаване на изборни книжа, представляващи архив на Общинска избирателна комисия Гурково, след приключване на изборите за общински съветници и кметове на 29 октомври 2023г.и вторият тур на 05 ноември 2023 г. в Община Гурково на Общинска администрация за съхранение

  • № 147 - МИ / 05.11.2023

    относно: избиране на кмет на кметство Конаре

  • № 146 - МИ / 05.11.2023

    относно: Обявяване края на изборния ден в избирателна секция № 243700006 на територията на община Гурково

всички решения